Akupunktur

Akupunktur er en gammel kinesisk behandlingsform hvor kroppens energibaner stimuleres med nåler. Tradisjonell kinesisk medisin ( TCM) deler kroppen inn i kanaler ”meridianer”, og disse forsyner kroppens ytre lag og indre organer etter ett spesielt kretsløpsystem.
Sykdom blir sett på som en ubalanse i kroppens energisystem, enten i form av blokkeringer, for lite eller for kraftig energiflyt i kanalene, eller ytre påvirkninger som for eksempel kulde og fuktighet. Dette kan gi smerter og sykdommer som akupunktøren kan behandle ved å bruke akupunkturpunkter og nåle disse i 20-40 minutter. Det finnes ca. 400 akupunkturpunkter på hver kroppshalvdel, og disse nåles i forskjellig dybde alt etter underliggende anatomisk struktur. Ved akupunktur stimuleres perifere nerver og bindevev som frigjør signalstoffer som påvirker sentralnervesystemet.

Behandlingen

Ved akupunkturbehandling brukes sterile engangs- nåler, av og til kombinert med kopper eller varme-applikasjon. Akupunkturforeningen stiller krav til medlemmene om utdanning innen vestlig medisin og tradisjonell kinesisk medisin.

Akupunktur og barn

Akupunkturbehandling hos barn kan brukes ved:

• Astma / luftveisplager

Allergi / Eksem

Fordøyelsesvansker som kolikk

• Søvnvansker

Hyperaktivitet

Når brukes akupunktur?

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler akupunktur brukt på over 40 sykdomsforløp som astma, urinveislidelser, infertilitetsproblemer , kretsløpsproblemer, allergi, menstruasjonsproblemer, søvnproblemer, hodepine / migrene, muskel-og skjelettplager, svangerskapskvalme og smertelindring under fødsel.

Virkningsmekanismer

Forskningen innen akupunktur har økt  de siste årene, og akupunkturens smertedempende effekt er godt dokumentert. Kroppens egenproduksjon av bl.a. endorfiner blir stimulert, og dette stoffet virker smertelindrende i kroppen. I tillegg frigjøres serotonin, som har positiv effekt på den psykiske tilstand. Akupunktur stimulerer stoffer som virker utvidende på blodårene, og gir dermed en blodtrykksenkende effekt, samt at gjennomblødningen i muskulaturen økes .I tillegg stimuleres immunapparatet, og dette er en viktig faktor i en forebyggende fase som ved for eksempel allergier.

Kontakt oss

Du kan bestille time på telefon hver dag fra 09.00 til 15.00, eller send oss en epost eller melding.

Otto Ruges Vei 80 ,1361 Østerås

post@osteraasklinikken.no