TOPP

AKUPUNKTUR

Akupunktur er en gammel kinesisk behandlingsform hvor kroppens energibaner stimuleres med nåler. Tradisjonell kinesisk medisin ( TCM) deler kroppen inn i kanaler ”meridianer”, og disse forsyner kroppens ytre lag og indre organer etter ett spesielt kretsløpsystem.
Sykdom blir sett på som en ubalanse i kroppens energisystem, enten i form av blokkeringer, for lite eller for kraftig energiflyt i kanalene, eller ytre påvirkninger som for eksempel kulde og fuktighet. Dette kan gi smerter og sykdommer som akupunktøren kan behandle ved å bruke akupunkturpunkter og nåle disse i 20-40 minutter. Det finnes ca. 400 akupunkturpunkter på hver kroppshalvdel, og disse nåles i forskjellig dybde alt etter underliggende anatomisk struktur. Akupunktur stimulerer energibanene til å flyte gjennom kretsløpet igjen, og vil stimulere kroppens egne helbredelsesprosesser.
Behandlingen

Før behandlingen starter undersøker akupunktøren puls og tunge. Det kjennes på pulskvaliteter for å få ett bilde av kroppens energibalanse. Tungediagnostikk gir ytterligere informasjon om kroppens tilstand, der man ser på form, farge, fuktighet, belegg m.m. I tillegg vil akupunktøren foreta en utspørring om sykdomsbilde, almen-tilstand, medisiner m.m.
Ut ifra dette stilles en diagnose og man setter opp ett individuelt behandlingsopplegg. Det brukes sterile engangs- nåler, av og til kombinert med kopper eller varmeapplikasjon.

Akupunktur og barn

Akupunkturbehandling hos barn kan brukes ved:

Øreproblematikk

Astma / luftveisplager

Allergi / Eksem

Fordøyelsesvansker som kolikk

Søvnvansker

Hyperaktivitet

Når brukes akupunktur?

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler akupunktur brukt på over 40 sykdomsforløp som astma, urinveislidelser, infertilitetsproblemer , kretsløpsproblemer, allergi, menstruasjonsproblemer, søvnproblemer, hodepine / migrene, muskel-og skjelettplager, svangerskapskvalme og smertelindring under fødsel.

Virkningsmekanismer

Forskningen innen akupunktur har økt formidabelt de siste årene, og akupunkturens smertedempende effekt er godt dokumentert. Kroppens egenproduksjon av bl.a. endorfiner blir stimulert, og dette stoffet virker smertelindrende i kroppen. I tillegg frigjøres serotonin, som har positiv effekt på den psykiske tilstand. Akupunktur stimulerer stoffer som virker utvidende på blodårene, og gir dermed en blodtrykksenkende effekt, samt at gjennomblødningen i muskulaturen økes .I tillegg stimuleres immunapparatet, og dette er en viktig faktor i en forebyggende fase som ved for eksempel allergier.